Egy kis módszertan - ami a diákok számára láthatatlan…


Beiratkozik az ember egy nyelviskolába ilyen-olyan indíttatásból, szorgalmasan tanul, elvégzi a tanfolyamot, sikeres vizsgát tesz, boldog, örül majd balra el. Neki minden óra újdonságokkal teli, érdekes, izgalmas, feladatlapok repkednek, fénymásolatok gyűlnek mappákban, telik a szótárfüzet, szituációsgyakorlatok teszik próbára a már gyarapodó tudást.


De. Ami a tanulónak egyszeri, véges és az újdonság erejével ható az a nyelvtanároknak sok-sok éves rutin, és akár monotonná, folyton ismétlődővé is válhat, szakmai kiégéshez is vezethet. De nem feltétlenül. Ez ellen tesz rendszeres konzultációival, szakmai egyeztetéseivel az English Center (EC). Havonta tartanak ún. Methodology session foglalkozásokat, ahol az iskola tanárainak lehetősége van a nyelvoktatás során szerzett tapasztalataik kicserélésére, megosztására, egymástól tanulni, tanácsokat kapni, bele látni egymás munkájába. Bizonyítja a módszer hatékonyságát az is, hogy az EC tanárai hosszú évtizedek óta tanítanak és vágnak bele újabb és újabb csoportok oktatásába!


Egy ilyen órára kukkanthattam be a minap. Az előadások a járvány miatt az online térbe költöztek, amikre az iskola weboldalán az előre megadott témák iránt érdeklődők is bekapcsolódhatnak az >> English Center honlapján.

Ferencz Renáta, az English Center oktatója

A módszertani foglalkozás címe a „Fun ways of preparing for the oral exam” volt, azaz hogyan tehetők érdekessé a szóbeli vizsgára felkészítő foglalkozások. Ferencz Renáta – az EC tanára - volt a témavezető, aki remek diasorozatot állított össze tanárkollégái és az érdeklődők részére.


A foglalkozás angol nyelven folyt, ahogy a tanórák is az EC-nél. A résztvevők közösen oldották meg beszélték át a hozott példafeladatokat, diákká is válva 45 perc erejéig.


A bemutatóóra témája a shopping – vásárlás volt, ehhez kapcsolódó példákon keresztül mutatta be Renáta a legfontosabb gyakorlattípusokat, amivel a szóbeli vizsgákra folyik a felkészítés. Ennek három blokkja van:

  • vocabulary extension - szókincsfejlesztés

  • speaking practice - beszédgyakorlatok

  • situations – szituációs gyakorlatok

Vocabulary: egyértelmű, hogy a nyelvhasználat - tehát egy sikeres szóbeli vizsga - alapfeltétele egy stabil és megfelelően gazdag szókincs, melynek kialakításához több feladattípust is láthattunk. Megtudhattuk, hogy hasznosabb az aktív szógyűjtés, vagyis ha maguk a hallgatók adják meg az adott témával kapcsolatosan számukra releváns szavak listáját, mivel ezek a szavak sokkal jobban rögzülnek, mint a tanár által hozottak. A sok éves gyakorlat azt mutatja, hogy érdemesebb egy kisebb így jobban megtanulható szókincset összeállítani és számonkérni. A sok szó nem mindig hasznosul, nem kerül be aktív használatba. A tanár a szókincs alakulását az adott téma után íratott rövid számonkéréssel ellenőrzi (Words Test).


A megtanult szavakat ezután „működés közben” is látniuk kell a tanulóknak, kifejezések részeként, mondatokba foglalva. Ehhez (speaking practice) is léteznek típusfeladatok (Vocabulary extension, Reading test, Listening).


Igyekezni kell minél többet beszéltetni a hallgatókat, akik ezt nem mindig szeretik, kezdetben ez nagyon nehéz, de mi más lenne egy nyelviskola célja, mint az, hogy megtanítsa a diákjait egy idegen nyelven megszólalni! Ehhez dolgozhatnak a diákok önállóan vagy párokban. A közös munka előnye, hogy valós helyezeteket teremthetnek, segíthetik egymást a beszédben, azonban ügyelnie kell a tanárnak a domináns szereplők kezelésére, akik elnyomhatják a félénkebb diákokat. Mindenkinek szóhoz kell jutnia! A közös munka időigényesebb, de megéri a ráfordított időt.


Persze egy érdekes nyelvóra kulcsa még a sok színes kép, az aktuális témák feldolgozása, újságcikkek tanulmányozása, melyhez a mostani digitális eszközök sok segítséget nyújthatnak.


Tanulságos és érdekes volt belátni egy nyelvóra kulisszái mögé, mit miért is csinálunk. Javaslom, aki teheti, kukkantson be a következő előadásra, figyelje az EC weboldalát, mert sokat tanulhat!

THE ENGL!SH CENTER – INTENZÍVEN, FOLYÉKONYAN ANGOLUL


szerző: kozmakriszta

methodology-session-ami-a-diákok-számára-láthatatlan

Az előadás prezentációja itt megtekinthető:

Teacher Training Fun ways of preparing for the oral exam_Renata
.pdf
Download PDF • 1.54MB


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square